تذاكر منين IFRS DIPLOMA

تعد دبلوم IFRS هى الشهادة الأولى المطلوبة في مجال المحاسبة عموماً سواء تعمل فى الادارة المالية او ادارة المراجعة الداخلية أو في مكاتب المراجعة ، و تمثل بداية جيدة للشهادات المهنية CMA , CPA,CFA ,CIA علي حسب مجال عملك .. 

IFRS DIPLOMA

تذاكر منين IFRS DIPLOMA

ماهو منهج الدراسة IFRS ؟

 الكتاب المعتمد  من معهد ACCA هو  الـ BPP .
  • كتاب الـ Study و ينقسم إلى فصول حسب الموضوع  وكل فصل يحتوي على عدد من المعايير ويليه بعض الأسئلة العملية بإجاباتها النموذجية .
  • كتاب الـ Practice  (REVISION KIT) ويحتوي على حالات عملية على كل موضوع بإجاباتها النموذجية وأخر 3 إمتحانات بإجابتهم النموذجية .
  • ملخصات الزملاء المنتشرة على الجروبات , و لكن أنصحك أعمل تلخيص لنفسك هيساعدك فى المراجعة . 

ماهي طرق الدراسة و مدة الدراسة الكافية؟

 طرق الدراسة ما بين ذاتية أو عن طريق دورات تدريبية , والمدة تتراوح بين 3 شهور إلى 9 شهور (تختلف على حسب خبرات وقدرات كل فرد و الوقت المخصص فى كل يوم ) .
فى التدوينة ده هنتكلم علي الطريقة الذاتية فى الدراسة , يعني تقوم بتنزيل الماتريال الخاصة بالدبلوم و تشوف الفيديوهات المتوفرة للدبلوم علي اليوتيوب (أقصد المجانية فقط) , و ازاي تتابع مع الزملاء ع الجروبات سواء فيسبوك أو تليجرام .و لو بعد ده حاسس انك محتاج محاضر أختار بنفسك ما بين الاساتذة الأفاضل ....

كورس IFRS DIPLOMA

نستعرض مجموعة من أهم قنوات المحاسبية المهتمة بشرح الدبلومة باللغة العربية
  • د/ عبد الله عبد النعيم : شرحه ماشاء الله جميل جدا وذو خبرة عملية في تستفيد منه كجانب عملي ونظري، أستاذ عبدالله شرح كل حاجه في الكتاب، مسابش ركن الا لما شرحه.
  • أ/ محمد عازي : شرح أستاذ محمد غازي كمان في غاية الروعة والجمال، شرحه كويس وبسيط انا بصراحه تابعت معاه كل اللي شرحه لأن مكانش لسه أستاذ عبدالله بدأ شرح الدبلوم ، أستاذ محمد شرح تقريبا من 60 إلي 80% من الدبلوم.
  • أ/ محمد فوزي : شرحه كمان جميل أوي، أنا تابعت معاه بعض المعايير لأنه مش شارح كل المعايير علي قناته، شارح بعض الأجزاء.
  • د/ موفق علي
  • أ/ أحمد سمير

المذاكرة الـ SELF STUDY؟

عزيزي كل شخص له أسلوب خاص به في المذاكرة والدراسة، كل واحد له مدرسة خاصة به علي حسب قدراته و الوقت المتاح له , و لكن نبدأ .
1- تحديد المحاضر سواء على اليوتيوب من القنوات المتاح او قنوات أخري لم نعرضها فى هذا التدوينة أو حتي قررت تحضر كورس اوفلاين .
2- تجهيز الماتريال والكتب اللي هتذاكر وتحل منها , سواء هتشتري الكتب من المعهد او  طباعة الكتب من النسخة المتوفرة أونلاين >>>

أنصحك : مشاهدة فيديو  "ما لم تسمعه عن دبلومة الـ ifrs أ/ عبد الله .
3- هتشاهد فيديو الشرح الأول  وبعد كدا تقرا من الكتاب هتذاكر منها و تحاول تعمل ملخص خاص بيك علشان مراجعة  المعايير و الفصول .
4- حل كل الاسئلة بعد كل جزئية و كمان الاسئلة المتوفرة فى كتاب كيت .
5- تبدأ المراجعة بقراءة المخلصات و تحل تاني اسئلة كتاب الكيت و اسئلة امتحانات السنوات السابقة علي الكمبيوتر (لرفع كفاءتك فى الحل على الكمبيوتر ) و تتدرب على النماذج على موقع المعهد acca . و هكذا ....
و فى النهاية المراجعة المستمرة والتدريب على الحل كأنك فى الأمتحان هما مفتاح النجاح لاي شهادة مهنية ... سائلاً المولى عز وجل التوفيق و السداد.
مصدر المقال : المحاسب محمد سمير.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-