القائمة الرئيسية

الصفحات

أفضل شيت لـ اليومية الامريكية

نقدم فى هذة التدوينة واحد من أهم شيتات الحسابات العامة فى أى منشأة و الذي يعتمد على تسجيل القيود المحاسبية اليومية للحصول على ميزان مراجعة كبداية لعمل القوائم المالية الخاصة بالمنشأة "قائمة المركز المالي , قائمة الدخل و قائمة التدفقات النقدية " .
هناك أغلب المنشآت التي لا تعتمد على البرامج المحاسبية الجاهزة ERP يكون شيت اليومية الامريكية المصمم على الأكسيل هو الحل الوحيد و السهل للتعامل مع إدارة حسابات الشركة , و فى الغالب يكون معه بعض الشيتات الأخري لإدارة بعض الحسابات بتفاصيل أكثر , على حسب نشاط الشركة مثل شيت وجود شيت لإدارة حسابات العملاء و المخازن و الموردين و المصروفات و بعد ذلك ترحيل التجميعات اليومية للحسابات فى شيت اليومية الامريكية .
و علشان منطولش عليكم فى الموضوع فى أكثر من شيت قد سبق نشرها على المدونة المحاسب "يمكنك مراجعة كل الشيتات من خلال الضغط على كلمة فولدر الأكسيل" و بالاضافة إلي وجود الكثير من الشيتات موجود على الشبكة العنكبوتية ^_^ و لكن فى هذة التدوينة سوف نستعرض أهمهم و أفضلهم من وجهة نظري .


شيت اليومية الأمريكية 

شيت اليومية الأمريكية  من إعداد و تصميم المحاسب القانوني أ/ حسن حامد حنفي , يتكون الشيت من 8 مجموعات رئيسية و هي :-
1- دليل الحسابات : و هنا هندرج شجرة الحسابات الخاصة بالشركة من أصول و التزامات و مصروفات و إيرادات و حقوق الملكية (لو مش عارف أزاي تعمل شجرة حسابات تقدر تراجع موضوع النظام المحاسبي "أضغط هنا")
2- اليومية الامريكية : ده مجموعة الشيتات اللى هنشتغل عليها بتسجيل المعاملات فى صورة قيود و هتلاقى فيديوهات كتير بتشرح الموضوع على اليوتيوب , تقدر تشوف و تتعلم منها الموضوع سهل , هم 14 شيت طبعاً , شيت للقيود الافتتاحية للفترة و أخر للتسويات الجردية أو الختامية و الباقي شيت لكل شهر .
3- الأستاذ العام : و ده شيت بيشتغل أتوماتيكي ^_^ من خلال بعض المعادلات بالاعتماد على مجموعة البيانات المسجلة فى شيتات اليومية الأمريكية للشهور .
4- ميزان المراجعة 
5- تحليلي الحسابات : يستلخص بياناته من شيتات اليومية الامريكية لعرض بعض التحليلات للأصول و النقدية و رأس المال و المبيعات و المصروفات و غيرها ..
6-8 القوائم المالية من ميزانية و قائمة دخل و قائمة التدفقات النقدية ..
و طبعاً لو عندك اضافة او تعديل على الشيت ايه المشكلة انك تعدل عليه بما يتتناسب مع طبيعة شغلك . 

تعليقات