📁 آحدث المقالات

طريقة ترقيم تلقائي للفواتير في Excel باستخدام دالة IF

مرحبًا بكم، أصدقائي المحاسبين! في هذه التدوينة، سأشارك معكم طريقة بسيطة وفعالة لترقيم الفواتير أو أي مستند آخر باستخدام برنامج Excel. ولنقم بذلك باستخدام معادلة بسيطة وبدون الحاجة إلى كود برمجي، بل باستخدام دالة IF. هيا، لنبدأ في الاستفادة من هذه الطريقة الرائعة!.

الترقيم التلقائي للصفوف الأكسيل

عند حالة زي ما موجود فى الصورة التالية عايزين رقم القيد يكون متسلسل علشان مفيش قيد يبقى ليه نفس الرقمين , طبعاً أن ممكن تستخدم الطريقة العادية اللى هى نكتب كام رقم وننزل لحد الجدول اللى معانا زي ما فى الصورة و لكن انا عايز لما مكتوب بيانات فى عمود التاريخ أو البيان يظهر عندي بس الرقم , و بالباقى التسلسل يكون فاضي من الأرقام إلا بعد كتابة التاريخ أو البيان ...

ترقيم الفاتورة تلقائي

خطوات بسيطة لتحقيق ترقيم متسلسل لرقم القيد في Excel 

1- هسمح كل البيانات اللي موجودة فى العمود E و الخاصة برقم القيد , و هترك بس الخلبة E7 المكتوب فيها رقم واحد 1 أو اى رقم هنبدأ بعده العدد ...
2- هنختار نربط ظهور التسلسل باي خلية , فى حالتنا عندنا التاريخ او البيان , فأنا هختار عمود البيان أنفذ عليه المعادلة بحيث لما أكتب البيان فى الصف يظهر ترقيم جديد للصف اللى بعده .
3- هنكتب المعادلة فى الخلية : E8 و ده الخلية اللى من المفترض يظهر فيها رقم 2 , المهم المعادلة ستكون على النحو التالي :

=IF(D7="","",E7+1)
, بكده لما ادخل بيانات القيد هيظهر تسلسل تلقائي للقيد اللى بعده , بعد كده نسحب الخلية E8 بعد ما كتبنا فيها المعادلة إلى آخر الجدول.
تنفيذ معادلة التسلسل التقائي
و طبعاً اقدر اغير عمود البيان و اخليه عمود التاريخ بستبدل D7 بـ خلية التاريخ C7 .
, بعد ما اسحب المعادلة لباقى العمود هتكون النتيجة كما بالصورة التالية :

تطبيق معادلة ترقيم الفاتورة تلقائي

الأرقام لا تظهر إلا في الخلية التي تحتوي على بيانات، وننتظر الخلية التالية لمعرفة رقم الإدخال التالي.

والآن لقد اكتمل شرح استخدام دالة IF لإنشاء تسلسل آلي، سواء للفواتير أو القيود.

تتوفر نسخة جاهزة من الشيت المشروح في هذه التدوينة على فولدر الأكسيل، مع التنسيق المناسب للاستخدام مع اليومية الأمريكية. لا تتردد في تحميلها واستخدامها لتطبيق الطريقة بسهولة. وإذا كان لديك أي استفسارات أو استفسارات إضافية، فالرجاء ترك تعليق أسفل التدوينة، وسنكون سعداء بالرد عليكم وتقديم المساعدة. شكراً لحسن متابعتكم ونتطلع للتواصل معكم قريباً.

تعليقات